Jak przebiega szkolenie
Zdobywanie uprawnień kierowcy to proces składający się z kilku elementów. Poniżej opisaliśmy szczegółowo jak przygotować się do szkolenia oraz jak przebiega sam kurs prawa jazdy.
Przed szkoleniem.
-
Przygodę z prawem jazdy rozpoczniesz od badań lekarskich, na których lekarz stwierdza Twoją zdolność do kierowania pojazdami mechanicznymi. Koniecznie poinformuj go o wszystkich wadach wzroku, słuchu i innych schorzeniach. Rzadko kiedy są one całkowitym przeciwskazaniem do prowadzenia pojazdów – najczęściej do Twojego Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) zostanie dopisane jedynie ograniczenie np. 01 06 – jazda w okularach lub soczewkach korekcyjnych.
Prawo jazdy zawiera Twoją fotografię, więc musisz dostarczyć ją w momencie składania wniosku o wydanie na prawo jazdy. Musi być wykonana wg aktualnych zasad jak dla dowodu osobistego – pozycja frontalna.
Ostatnią i zarazem najważniejszą rzeczą jest złożenie w wydziale komunikacji Wniosku o wydanie prawa jazdy. Na jego podstawie otrzymasz PKK, które posłuży Ci do zapisania się na kurs w Ośrodku szkolenia, a później także do rezerwacji terminu egzaminów państwowych.
-
Szkolenie
Jeśli chodzi o szkolenie, do wyboru masz dwie ścieżki:
-
Standardowy tok szkolenia, ze stacjonarnymi zajęciami teoretycznymi w OSK
Kursy tego typu rozpoczynamy zazwyczaj raz w miesiącu. Zaczynamy od spotkania organizacyjnego podczas którego:
-
otrzymasz umowę szkolenia, z którą będziesz mógł zapoznać się na spokojnie w domu i przynieść wypełnioną później
-
omówimy szczegóły techniczno-organizacyjne, czyli daty i godziny zajęć teoretycznych, ilość i czas trwania naszych spotkań
-
będziemy mogli porozmawiać i wyjaśnić wątpliwości w każdym temacie związanym ze szkoleniem
-
pomożemy Ci wypełnić wniosek o wydanie prawa jazdy
Około 7-10 dni po spotkaniu organizacyjnym rozpoczniemy zajęcia teoretyczne. Standardowo jest to 9 spotkań trwających lekko ponad 2 godziny, podczas których będziemy zajmować się kolejno:
-
podstawami, tj. elementami składowymi drogi, definicjami manewrów, zasadami bezpieczeństwa (ostrożność, szczególna ostrożność, zasada ograniczonego zaufania)
-
znakami drogowymi; pionowymi (ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne) oraz poziomymi
-
szczegółowymi zasadami poruszania się po drodze; manewrami (omijanie, wymijanie, wyprzedzanie, cofanie), prawidłową zmianą pasa i kierunku ruchu, jazdą zgodnie z ruchem prawostronnym, prawidłową obserwacją otoczenia w ruchu drogowym
-
zasadami pierwszeństwa na skrzyżowaniach; równorzędnych; ze znakami określającymi pierwszeństwo; z sygnalizacją świetlną; z ruchem kierowanym przez osoby uprawnione; z ruchem okrężnym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji trudnych i nietypowych
-
obowiązującymi prędkościami na różnych kategoriach dróg, prędkością bezpieczną, zachowaniem bezpiecznego odstępu, drogą zatrzymania pojazdu
-
zasadami prawidłowego przejeżdżania przez przejazdy kolejowe, zachowaniem wobec pieszych i rowerzystów w sposób zgodny z przepisami i niezagrażający ich bezpieczeństwu
-
obowiązkami prawnymi posiadacza samochodu i kierowcy, zachowaniem podczas kontroli na drodze, obowiązkowym oraz dodatkowym wyposażeniem samochodu, symbolami na desce rozdzielczej pojazdu i ich znaczeniem
-
przygotowaniem kierowcy i pojazdu do jazdy; prawidłowym ubiorem kierowcy, sprawdzeniem pojazdu przed jazdą, prawidłowym ustawieniem fotela, kierownicy, lusterek, pasów, przebiegiem egzaminu praktycznego (zajęcia na placu manewrowym OSK)
-
czynnikami wpływającymi na zdolność prowadzenia pojazdu – wpływ alkoholu i innych używek, zmęczenia oraz leków na zachowanie za kierownicą, systemami bezpieczeństwa w pojeździe.
To nie wszystko! Czekają na Ciebie jeszcze zajęcia z udzielania pierwszej pomocy, które są prowadzone przez wykwalifikowanego ratownika medycznego. Etap teorii trwa do trzech tygodni.
Kolejnym etapem jest szkolenie praktyczne – czyli popularne jazdy. W naszej szkole masz możliwość wyboru instruktora, który będzie prowadził Cię przez praktyczną naukę jazdy, oraz miejsca zdawania egzaminu praktycznego (Oława lub Wrocław). Podczas zajęć praktycznych:
-
poznasz obsługę instrumentów sterujących samochodu – prawidłową obsługę pedałów sprzęgła, hamulca i przyśpieszenia, zasady zmiany biegów i doboru odpowiedniego przełożenia, prawidłową pracę kierownicą oraz obsługę manetek świateł, kierunkowskazów i wycieraczek
-
gdy instruktor uzna, że dasz radę – wyjedziecie stawiać pierwsze na drogach. Bez stresu – będą to mało uczęszczane okolice, gdzie będziesz mógł nabierać pierwszych szlifów w ruchu drogowym
-
podczas większości zajęć będziesz też uczył na placu manewrowym zadania popularnie nazywanego „łukiem” – czyli jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu. Poznasz wymagania egzaminacyjne, prawidłowy sposób obserwacji i technikę jazdy.
-
W miarę wzrostu Twoich umiejętności zgodnie z zasadą stopniowania trudności instruktor będzie zwiększał Twoją samodzielność w prowadzeniu pojazdu – zaczniesz w pełni decydować o pracy skrzynią biegów, o możliwości włączenia się do ruchu lub wjazdu na skrzyżowanie
-
Kolejny etap to nauka prawidłowego parkowania – poznasz trzy sposoby parkowania; skośne, prostopadłe i równoległe, oraz odpowiednią dla każdego parkowania technikę wykonania manewru.
-
Poznasz również wszystkie tzw. pułapki egzaminacyjne, przykładowe trasy przebiegu egzaminu oraz wymagania, które musisz spełnić, by uzyskać wynik pozytywny
-
W ramach kursu przynajmniej raz pokonasz dłuższą trasę drogami poza obszarem zabudowanym, by poznać zagadnienia jazdy z wyższymi prędkościami.
-
Po zakończeniu szkolenia teoretycznego i po minimum 30 godzinach szkolenia praktycznego będziesz zdawać egzamin wewnętrzny teoretyczny. Odbywa się on identycznie jak egzamin państwowy, w formie którą znasz dobrze z testów które rozwiązujesz samodzielnie. Możesz zdać go w naszym biurze w godzinach otwarcia (wt-pt, 11:00-18:00). Nie musisz się na niego umawiać - przychodzisz i działasz :-).
-
Po zakończeniu szkolenia praktycznego przeprowadzamy egzamin wewnętrzny praktyczny – jest to osobna godzina jazd, na której instruktor realizuje przebieg zadań taki jak na egzaminie w WORD, by sprawdzić, czy jesteś dostatecznie przygotowany. Bez obaw, ponad 80% kursantów zdaje go bezproblemowo. Egzamin praktyczny może być zrealizowany dopiero po zdaniu wewnętrznego.
Szkolenie praktyczne trwa 5-8 tygodni, w zależności od dostępności kursanta.
-
Samodzielne przygotowanie się do egzaminu państwowego teoretycznego, a po jego zaliczeniu szkolenie praktyczne w OSK.
Jest to druga ścieżka szkolenia na prawo jazdy. Wymaga ona od Kursanta więcej zaangażowania w zdobywaniu wiedzy, ponieważ do egzaminu teoretycznego trzeba przygotować się samodzielnie. Po podpisaniu umowy zapewniamy podręcznik wraz z dostępem do platformy e-learningowej, gdzie będziesz zdobywać wiedzę. Nie zostawimy Cię samego z naszymi trudnymi i często niejednoznacznymi przepisami – w ramach kursu zapewniamy indywidualne konsultacje z zagadnień teoretycznych. Spotkamy się w dopasowanym dla Ciebie terminie i omówimy wybrane sytuacje i manewry. Przygotowując się, staraj się spisywać swoje wątpliwości i pytania – możesz zadawać je nam na bieżąco poprzez sms, Facebook lub WhatsApp lub spisać i zadać podczas konsultacji.
Po kolei:
-
Do podpisania umowy nie jest potrzebny Profil Kandydata na Kierowcę – możesz przygotowywać się, w międzyczasie wyrabiając PKK.
-
Po przygotowaniu się z teorii zdajesz egzamin państwowy teoretyczny w WORD.
-
W ramach kursu zaprosimy Cię na zajęcia z pierwszej pomocy – są one obowiązkowe również dla osób przygotowujących się eksternistycznie z teorii.
-
Po zdaniu egzaminu teoretycznego w WORD rozpoczynamy standardowe szkolenie praktyczne. Masz możliwość wyboru instruktora, który będzie prowadził Cię przez praktyczną naukę jazdy, oraz miejsca zdawania egzaminu praktycznego (Oława lub Wrocław). Podczas zajęć praktycznych:
-
poznasz obsługę instrumentów sterujących samochodu – prawidłową obsługę pedałów sprzęgła, hamulca i przyśpieszenia, zasady zmiany biegów i doboru odpowiedniego przełożenia, prawidłową pracę kierownicą oraz obsługę manetek świateł, kierunkowskazów i wycieraczek
-
gdy instruktor uzna, że dasz radę – wyjedziecie stawiać pierwsze na drogach. Bez stresu – będą to mało uczęszczane okolice, gdzie będziesz mógł nabierać pierwszych szlifów w ruchu drogowym
-
podczas większości zajęć będziesz też uczył na placu manewrowym zadania popularnie nazywanego „łukiem” – czyli jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu. Poznasz wymagania egzaminacyjne, prawidłowy sposób obserwacji i technikę jazdy.
-
W miarę wzrostu Twoich umiejętności zgodnie z zasadą stopniowania trudności instruktor będzie zwiększał Twoją samodzielność w prowadzeniu pojazdu – zaczniesz w pełni decydować o pracy skrzynią biegów, o możliwości włączenia się do ruchu lub wjazdu na skrzyżowanie
-
Kolejny etap to nauka prawidłowego parkowania – poznasz trzy sposoby parkowania; skośne, prostopadłe i równoległe, oraz odpowiednią dla każdego parkowania technikę wykonania manewru.
-
Poznasz również wszystkie tzw. pułapki egzaminacyjne, przykładowe trasy przebiegu egzaminu oraz wymagania, które musisz spełnić, by uzyskać wynik pozytywny
-
W ramach kursu przynajmniej raz pokonasz dłuższą trasę drogami poza obszarem zabudowanym, by poznać zagadnienia jazdy z wyższymi prędkościami.
-
Po zakończeniu szkolenia praktycznego przeprowadzamy egzamin wewnętrzny praktyczny – jest to osobna godzina jazd, na której instruktor realizuje przebieg zadań taki jak na egzaminie w WORD, by sprawdzić, czy jesteś dostatecznie przygotowany. Bez obaw, ponad 80% kursantów zdaje go bezproblemowo.
Szkolenie praktyczne trwa 5-8 tygodni, w zależności od dostępności kursanta.
I to by było na tyle. 😊 Szybko zleciało, prawda? Teraz przed Tobą ostatni, decydujący etap w drodze do bycia kierowcą.
-
Egzaminy państwowe
Po zakończeniu szkolenia, rozliczeniu się i zdaniu egzaminów wewnętrznych aktualizujemy Twój PKK. Od teraz możesz zapisywać się na egzaminy państwowe w WORD. Zrobisz to bez wychodzenia z domu, za pomocą platformy info-car.pl Powodzenia!
-